Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ezen összeállítással szeretnénk bemutatni, hogy milyen az, amikor áll a magyar nemzeti vasút, a MÁV.

Sajnos a vasútnál előforduló munkabeszüntetések minden magyar és Európai Uniós állampolgárt érzékenyen érintenek, mivel a vasutas szakszervezetek a még elégséges személyszállítási szolgáltatások és a sztrájk idején szükséges tájékoztatás hiánya miatt  is sértik az állampolgárok egyik alapvető, a Magyar Köztársaság Alkotmányában is rögzített jogát, miszerint jogosult a közlekedéshez. Sajnos a vasutassztrájkok hosszabb-rövidebb levonulása, valamint az egyes érdekvédelmi szervezetek felelőtlen viselkedése és követelése(i) súlyosan veszélyeztetik a magyar vasúthálózat működtetését és az azt igénybevevő hazai és külföldi magán és állami vasúttársaságok fennmaradását.

Az ebben az összeállításban szereplő  már lassan egy éve húzódó sztrájk-állapot,  elkezdődik, abbamarad, majd ismét elkezdődik és ismét áldatlan állapotokat teremt országosan. Nincs ez másképp az Egyesületünket is érintő kaposvári régióban sem. A nyári munkabeszüntetés óta eltelt időszakban rendben közlekedtek a személyszállító vonatok megyénkben, azonban a 2008. december 14-i menetrendváltással egyidőben ismét megérkezett a vasutasok sztrájkja. A munkabeszüntetés 14-én este 18-órától kezdődött Somogy sínjein, melyet a vasúti dolgozók szabad szakszervezete (vdszsz) hirdetett meg. Ehhez sajnos több vasutas munkavállaló is csatlakozott. Igaz, szinte minden nagyobb állomáson csak páran, de mégis elegen lettek ahhoz, hogy megbénítsák az éppen életbe lépett új közlekedési rendet.

Ezen sztrájk miatt a somogyi megyeszékhelyre vonattal nem lehetett eljutni, elégséges szolgáltatás pedig a szó szoros értelmében nem volt. A kaposvári állomás olyan volt, mint ahol megállt az idő: vasárnap este óta az utascsarnok kihalt, személyszállító vonatok a vonatindító- és fogadó vágányokról nem indultak és nem is érkeztek. Az állomáson csak az áthaladó teherszállító szerelvényeket engedték át a sztrájkolók. A teherszállítás biztosítása sem volt elégségesnek nevezhető , mivel  a vonatrendezési (össze ill. átállítási) munkafolyamatok gyakorlatilag elmaradtak, ahogy szünetelt a környező állomások, iparvágánnyal rendelkező rakodóhelyek és ipari üzemek kiszolgálása is, így a környékbeli állomásokon több árúval megrakott teherkocsi is vesztegelt. A személyszállításra bevethető Bzmot típusú motorkocsik és a vonatok rendezésére bevethető dízelmozdonyok az állomás erre a célra szolgáló tárolóvágányain várakoztak. Az állomás kijárati jelzői napokig megállj jelzést mutattak, a jelzők közül csak egy, a negyedik vágány mellett álló mutatott időnként szabad jelzést egy-egy áthaladó nemzetközi gyorstehervonatnak, ezzel biztosítva a MÁV Cargo cégcsoport részére a még elégségesnek mondható szolgáltatást.

A kaposvári vasútállomástól függetlenül, a kiszámíthatatlan és bizonytalan személyszállítási tevékenység biztosítása céljából azonban azokon a vonalszakaszokon,  ahol nem sztrájkoltak a vasúttársaság munkavállalói, ott  közlekedtek a személyszállító vonatok, melyeket a MÁV-Start cégcsoport próbált meg menetrend szerint leközlekedtetni. Ilyen szakasz a Dombóvár-Taszár és a Kaposmérő-Gyékényes viszonylatok voltak. A Dombóvár felől érkező vonatok Taszár állomásig közlekedtek és itt fordultak vissza. A Gyékényes felől érkezők pedig Kaposmérő állomásig jártak, ezek innen fordultak vissza.

A mostani sztrájk ideje alatt is történt  pár érdekesség, melyek közül az egyik a Celldömölk-Kaposvár-Pécs viszonylatú sebesvonattal esett meg. Ez a  menetrendben 8801. számon közlekedik, azonban a december 14-én vasárnap este életbe lépett sztrájk miatt a vonat Kaposfüreden rekedt, mert a sztrájkoló munkavállalók miatt a kaposvári állomás már nem fogadta. Így a vonatról az utasokat leszállították, akik más közlekedési lehetőségek igénybevétele mellett jutottak csak el Kaposvárra. A szerelvény mozdonyát lezárták, így ezzel a lépéssel egy kísértetvonattá vált az amúgy fontos szerepet betöltő átlós gyors, amely napokig vesztegelt a helyi szolgálattevők időnkénti védő és óvó pillantásainak felügyelete alatt. Végül ez a szerelvény december 17-én délután Fonyódon át Nagykanizsa felé vette az irányt, hogy a sztrájk ideje alatt ott kerüljön további megőrzésre.

A másik érdekes eset viszont kicsit szomorkás, mert a Somogy Intercity vonat sem közlekedett még a teljes útvonalon a december 14-i menetrendváltás óta, viszont öröm lehet minden somogyi vasútbarát számára, hogy hamarosan ismét látni fogjuk erre a BVmot típusú villamos motorvonatokat, ahogyan a múltban hosszú évekig így volt. Ezen szerelvények a sztrájk ideje alatt is jártak Dombóvár és Pusztaszabolcs között, de csak személyvonati szolgálatban.

Ezen cikk megírásakor még javában zajlott a határozatlan idejű sztrájk, de bízzunk benne, hogy a magyar vasút hamarosan eredeti funkcióját fogja betölteni és a magyar vasutasok ismét biztosítani fogják a közszolgáltatási szerződésben foglalt menetrend szerinti személyforgalom lebonyolítását. Addig is a vasút ezen oldalának bemutatása mellett kérjük, tekintsék meg a helyi eseményekről készült képes galériánkat az alábbi képre kattintva.
 
Kép

A sztrájkról feltöltött képgaléria eléréséhez katt a jelzőre!

________________________________________________________

 

 

Kép

Kép

Kép

Kép

 (Legyen nekünk, a sztrájkot ellenzőknek a csendes tiltakozása, hogy a vdszsz-t következetesen kicsi betűkkel írjuk!)