Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A cukorraktárnál lévő két vágány folytatásánál található a vasúti répaszelet-töltő berendezés, amely egy egyszerű szerkezet. A répaszelet szállítószalagon keresztül jön ki a gyárból és ömlik a tárolóhelyre. A szállítószalag alá állított vasúti vagonokba egy zárható illetve nyitható sublet segítségével kerül a répaszelet. Az üres, nyitott répaszállító vasúti vagonokat alkalmanként itt is a gyári II. tartalék mozdonya és tolatószemélyzete mozgatja.

Kép

A répaszelettároló: a rakodógép épp egy teherautót pakol,
felette látszik a szállítószalag

A szeletet diffúziós toronyban lúgozzák, majd a mechanikus préselés és a melasz hozzáadása után szárítódobban szárítják, ezután pelletálják (préselik).

Kép

 Ez a répavágó épülete, illetve a présgépek és
a diffúziós torony látható

Kép

 

 A diffúziós torony közelebbről

A répaszelet takarmányként kerül értékesítésre, illetve az üzem saját biogáz erőműtelepét látják el vele, ahol baktériumok útján két nagy tartályban bomlásnak indul, így óriási mennyiségű biogáz keletkezik, melyet az üzem fűtésre és a termelés során gázzal üzemelő gépekhez használnak fel.

Kép

  Biogáz üzem

 

A szelettöltő  a 2/6  számú váltó után található, innen a vágány tovább vezet az üzem gépészeti és karbantartó bázisa (TMK) mellett, majd becsatlakozik a 2/13 illetve a 2/14 számú váltón a gyár felső részén lévő hétvágányos tároló állomásba. A 2/14-es váltótól a gyár felé menet a IX. számú vágány kezdete előtt  juthatunk el a vasúti fűtőházba a 2/15 számú válton keresztül, ahol a kis mozdonyok karbantartását végzik.

Kép

Az iparvasúti fűtőház

A vasúti fűtőház és az erőműtelep között helyezkedik el a gyár felső hét vágányos tároló állomása. Itt a vágányok számozása III., IV., V., VI, VII, VIII és IX., ezek közül csak a IX. vágány nem csonkavágány. A fenti III-IX. vágányok közül ma már csak a VII., estenként a VIII. és a IX. sínpárok vannak rendszeres használatban. Az itteni pályák elsősorban melaszos tartálykocsik és a cukorvonatok tárolására szolgálnak, ezen kocsisorokat szintén a II. gyári tartalék mozdonya mozgatja.

Kép

Kép

Kép

 III.-IX. vágányok.

 

A VII. vágányon található a vasúti savlefejtő állomás, ugyanis a cukorgyártás folyamata során különféle vegyi anyagok is felhasználásra kerülnek. A gyárba Formalinnal, Nátronlúggal és Kénsavval rakott tartályvagonok érkeznek, ezeket szintén II. gyári tartalék állítja be a lefejtésre. Ide a 2/13-2/12 és 2/9 számú váltokón keresztül kerül beállításra a savszállítmány.

Kép

 Savas tartályvagon a mérlegelés után a gyár alsó részén

A IX. vágány folytatása a VII. vágány, amely a 2/3 számú váltón csatlakozik vissza a  teherporta felé vezető sínpárba.  Ezen a VII. sínpáron található a vasúti melasztöltő állomás. A melasz az utolsó kristályosítási fokozat leválasztásaként jön létre, amely tartalmazza a répából ki nem oldott cukrot (kb. 6-9%) és számos oldható nem-cukor anyagokat is. A melasz a sütőélesztő- és takarmánygyártás, valamint az alkohol-előállítás értékes nyersanyaga.

Kép

Vasúti melasztöltő berendezés

 

A vasúti melasztöltés során a II. gyári tartalék mozgatja a melasz kiszállítására alkalmas vasúti tartályvagonokat. A gyárból érkező melaszt tartályokban tárolják a kiszállítást-értékesítést megelőzően. A tároló tartályokból a melaszt villanymotoros szivattyúk nyomják csőrendszeren keresztül a szállítójárművekbe. A melasz hideg időjárási körülmények között gőzölésre kerül a töltés megkezdése előtt. A melaszt vasúton és közúton egyaránt szállítják tartálykocsikban. A töltés során itt is - mint a korábban már említett cukorrépás minőségvizsgálatnál - a melaszból mintavétel történik minden egyes tartálykocsiból, majd a gyár épületében lévő úgynevezett felső laboratóriumban a mintákat minőségvizsgálatoknak vetik alá.

Kép

Kép

 

Vasúti melasztöltés

A vasúti melasztöltő berendezés után a cukorraktárnál található az ipari mozdonyok itatását szolgáló gázolajfeladó kút, ahol az elfogyasztott üzemanyagot pótolhatja a mozdonyok személyzete.

 Kép

 Üzemanyag vételezése az egyik iparvasúti mozdonyba


A cukorgyári iparvasút vágányainak belső hossza összesen valamivel több mint 8 kilométer. A vágányokon való átjárhatóságot 28 kitérő biztosítja. A kampányokban az iparvasúti személyzet 3 műszakvezető-térmesterből, 6 mozdonyvezetőből, 6 tolatásvezetőből és 3 forgalomirányítóból áll.
A gyár iparvasúti kiszolgálását a budapesti székhelyű MÁV-Rec Kft. munkatársai végzik. A gyár kiszolgálása során az iparvasút lelkes csapata mindent megtesz a siker érdekében, melyet már eddig sokszor bizonyított és a jövőben is bizonyítani fog.

 

Az e cikkben szereplő vasútforgalom természetesen csak a cukorgyári kampányokban van minden év szeptemberétől-decemberéig, az év többi részében a forgalom nem jelentős.

 

Vágányhelyszínrajz a felső gyári vágányokról pdf

 

Indóház 2008. November pdf

 

A Magyar Cukor Zrt. Honlapja

 

A MÁV-Rec Kft. honlapja

 

Az egykori cukorgyári kisvasút története