Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 

Bemutatjuk a Mesztegnyői Kisvasutat

 

Mesztegnyő község a Balatontól 20 km-re, szép természeti környezetben, a Rockenbauer kéktúra útvonalán található. A falutól K-re van a 8000 hektáros Boronka Tájvédelmi Körzet, amely remek kirándulási lehetőséget kínál az ide látogatóknak. Megtekintésre érdemes a Dorffmeister freskókkal díszített, barokk stílusban épült templom és a faluházban lévő helytörténeti gyűjtemény.
A Mesztegnyői Állami Erdei Vasút a 37-es számú, Somogyszob-Balatonszentgyörgy vasútvonalon lévő Mesztegnyő állomásról indul dél felé, majd keletnek fordul és párhuzamosan halad a Kopári úttal. A kisvasút másfél kilométer után dél felé haladva eléri a búsvári erdőt. Dél-Keletre fordulva következik a Boronka-patak és a Búsvári-halastó. Ez már a Boronka Tájvédelmi Körzet területe. A kisvasúti töltésről megcsodálhatjuk a tó rendkívül változatos élővilágát, amibe olyan ritkaságok is beletartoznak, mint a fekete gólya, a kárókatona és a halászsas.

A tó után ágazik el a kisvasút vonala: az egyik irányban található a soponyai vonal, míg a másikban a felsőkak-i vonal. A közel 4 kilométer hosszú soponyai szárnyvonalnak sajnos az idők folyamán egyre romlott a műszaki állapota, illetve az utolsó szakaszon a síneket is ellopták. 10 évvel ezelőtt a vonalat felújították 2 km hosszban, itt az addigi csonkavágány helyett egy kitérő létesült, ezzel egyidőben a továbbvezető, hiányos pályát felbontották. Pár éve vonal végén lévő kitérőkben és vágányokban lopáskárok keletkeztek, de ettől függetlenül a vonalat továbbra is használták a teherforgalomban. 2007-ben a vonal 7-es szelvényénél ismét károkat okoztak a tolvajok a pályában, ez azóta sem lett helyreállítva, sőt jelen állás szerint nem is lesz. A soponyai szakasz kis hazánk egyik leghangulatosabb vasútvonala, ritkaságszámba menő 7kg/fm-es sínjeivel kanyarog a 100 évesnél is idősebb faóriások között.


A tavat elhagyva ismét az erdőben folytatja útját a kisvasút. A fővonalon elhagyjuk a Szúnyogvárnak és a Répcehomoknak nevezett területet, majd a hajmáslapi tavat kettészelő a kisvasúti töltésen folytatódik utunk. A tavat elhagyva elhaladunk még Nagyhomokon és Mélygéren. Végül megérkezünk 8920 métert megtéve, 45 perces menetidővel Felsőkak végállomásra. Innen átsétálhatunk az elnéptelenedett Kakpusztára, majd félórás gyalogtúrával elérhető a löncsöni-halastó. Az itt található halászház és környéke pihenést és esetleges programot biztosít a kirándulóknak. A kisvasút nyomvonalán van kijelölve a ’Rockenbauer kéktúra’ útvonala is, ami érinti Mesztegnyőt.
A kisvasutat 1925-ben a Hunyady grófok építették, amely 1945-ig gőzmozdony vontatással üzemelt. 1945-ben állami tulajdonba került, majd 1946-ban az erdészet lóvontatású vasútként használta. 1957-58-ban alkalmassá tették gépi vontatásra. 1960-ban 8.920 m-re meghosszabbítva a kisvasút elérte mai formáját. A korlátozott személyforgalom is ebben az évben indult meg, felváltva az addigi gyalogos és kerékpáros közlekedést. Kakpuszta, Libickozma, Háromház, Kopárpuszta, Mélyégerben, Lencsenpuszta, Szunyogvár és Cserfekvés kistelepülések lakossága szállhatott fel a menetrend szerint közlekedő vonatokra.
A személyforgalom mellett a környékbeli erdők fáit is a kisvasút szállította a MÁV állomásig értékesítés, illetve a fűrészüzembe feldolgozás céljából. Az utóbbi időben a kis falvak elnéptelenedése és a fakitermelés drasztikus csökkenése miatt a kisvasút szerepe csökkent, de azért a turizmus jelentős. A kisvasút még manapság is végez áruszállítást a környező erdőkből kivágott faanyagokkal. Mesztegnyőn még ma is működik a kisvasút fűrészüzeme, amely a beérkezett faárut dolgozza fel.
A tervek szerint bővíteni kívánják a vasút hosszát Kakpuszta, illetve
Lencsen irányába.

A Mesztegnyői ÁEV napját minden év április 23-án ünnepeljük.

Kép
FELSŐKAK VÉGÁLLOMÁS 

Kép
FELSŐKAKPUSZTAI INDULÁS

Kép

HAJMÁSLAPI HALASTÓ

Kép

ÚTON MESZTEGNYŐ FELÉ 

Kép

MOZDONY A RENGETEGBEN

Kép

BORONKA TÁJVÉDELMI KÖRZET

Kép

MESZTEGNYŐ VÉGÁLLOMÁS A FŰRÉSZÜZEMMEL

Kép
FARÖNKÖKET SZÁLLÍTÓ TEHERVONAT

Kép

CSILLE KOCSI ÉS EGYÉB KOCSIK

Kép

 A DREZINA

 

Szöveg: Kemenczei Róbert, képek: Szabó Károly és Villás Csaba

Ezúton is köszönetet mondunk KrB91 és erdőszéli vasútbarátoknak az észrevételekért és kiegészítéseikért!