Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 

Hencz Balázs

Nemrég bejártuk a Szigetvár-Kaposvár közötti megszűnt vasútvonalat.Szigetvártól indultunk a 66-os úton követve a rendelkezésünkre álló nyomvonaltervet meg a somogyivasutak oldalán található leírást. Mozsgó-Szulimán állomásnál azonban észrevettük hogy a vonal megvan még és járható is lenne ha ki lenne vágva a gaz. (Ez alatt azt értem hogyha végigmenne rajta egy traktor 2X-er és ledarálná a dzsundzsást akkor már járható is lenne:D)

Kép
Mozsgó-Szulimán állomás épülete az
országút felől nézve.

 

Ezért továbbra is a 66 oson maradtunk. Szentlászló település előtt lekanyarodtunk jobbra egy Zöcske telep nevű helynél ahol még megvan az állomásépület is. innentől kezdve rátértünk a nyomvonalra ami egy földút. Látszik hogy rendszeresen használják az emberek és mezőgazdasági gépek is szóval nagyon jól járható még biciklivel is. (Most eléggé nyomvályús volt de ez annak tudható be hogy nemsokkal ottjártunk előtt esett az eső és végigmehetett rajta valami nehéz jármű. Nem lehet eltévedni mert el sem lehet téveszteni a vasút vonalvezetését nem beszélve a hidakról meg a vasúti épületekről amelyek nagyon jó állapotban maradtak meg).

Kép

p1070558.jpg

Szentlászló felvételi épülete az országút felől.

p1070003.jpg

p1070004.jpg

Szentlászló felvételi épülete az országút felől.

p1070009.jpg

Egyesületi tagokkal...

Kép

Szentlászló raktárépülete

Kép

p1070014.jpg

Patak híd...

Kép

Úttalan Utak...

 

Almamellékig így lehet haladni. Almamelléktől a nyomvályúk teljesen eltűnnek és gyönyörű erdőben halad az út. (Az almamelléki állomás után kicsit becsapós, mert ha a nyomvonalon megyünk tovább akkor a kisvasút tárolóépületébe és egy méhészetbe ütközünk, de semmi pánik ki megyünk az útra és Szentmártonpuszta felé kanyarodva 50 m-t megyünk egy éles kanyarig és ott már folytatódik is a vasút).

Kép

Almamellék: A kisvasút kocsijai.

Kép

Almamellék felvételi épülete.

Kép

Bőszénfa

 

Almamelléktől a nyomvályúk teljesen eltűnnek és gyönyörű erdőben halad az út szerintem ez a legszebb szakasz. Itt már van piros turistajelzés is. Nagyon jól járható úton lassan elérjük a 66-os utat . Nemsokkal a kereszteződés előtt van egy szakasz ahol le kell térni a nyomvonalról mert ki van írva hogy magánterület de a nyomvonal mellett párhuzamosan megy a piros turistajelzés azon haladva lassan visszaérünk a nyomvonalra.

Kép

Terecsenypuszta.

 

A kereszteződés után megkerüli a hegyet a vasút és Bőszénfa előtt újra keresztezi a 66-ost. Átmegyünk az úton és tovább haladunk a nyomvonalon Gálosfa felé. Közvetlen Gálosfa előtt a továbbra is jó minőségú út egy tó mellé ér ami egyben a tó gátja is. (ITT NAGYON FIGYELNI KELL! mert könnyen el lehet téveszteni). A tó végén a nyomvonal a mellette lévő másik tóba veszik de a két tó között lévő gáton ki lehet menni a műútra. Innen a műúton haladva elérjük Gálosfát és Hajmás felé kanyarodtunk. kb. 1 km múlva bal kéz felől egy állattelep lesz és utána keresztezi a vasút az utat az állatelep és a patak között (el sem lehet téveszteni). Itt rátértünk a nyomvonalra ami innen jól járható. Így haladtunk addig amíg megint el nem értük az utat. Itt a vasút átmegy a másik oldalra és bemegy egy magánterületre ezért megint kimentünk az útra és Kaposgyarmat felé kb 50 m-t mentünk. (Közben jobbra látható egy MÁV-os ház 2 parabola antennával és van a kertben egy szép magyar zászló is.)

Kép

Somogyországi panoráma.

 

Ezután vissza lehet térni a vonalra (jobbra lesz egy elágazás az útról) és itt megint van egy nagy MÁV-os épület (gondolom a kaposgyarmati állomás). Utána megint óriási dzsundzsa lesz a vonal de kb 100 méter után hirtelen megint kitisztul és egészen Szentbalázs településig jól járható. Szentbalázs után (közben átmegyünk a 61-es úton) megint nagyon jól járható út vezet a nyomvonal helyén egészen Sántosig. Sántoson több bekötőúton is visszatérhetünk az útra.

Kép

Út és egy érdekes a vasúti átjárót jelző kresz tábla.

Kép

Gálosfa
 

Az utolsó út amin letérhetünk egy olyan út amit "páprágy puszata-ként ír a térkép. (Onnan kb. 50 m és elérjük a Surján patakot ahol már nincs meg a vasúti híd és onnan 100 méterre meg a Kapos folyót, (de ez már nem járható) a vasút pont ott ment át a folyón ahol ma a Kaposvári elkerülő út hídja van.

Nagyon nagy lehetőségek rejlenek ebben az egykori vasútvonalban turista út, borút, bicikli út lehetne belőle nagyon kicsi anyagi ráfordítással, vagy ha csak végig kijelölik turista útnak (ami részben meg is van) már az is megmentené az enyészettől a még megmaradt műtárgyakat, értékeket. Nem érthető, hogy a mai világban amikor mindenből pénzt akarnak csinálni az emberek ilyet nem használnak ki, (ha csak naponta végigmenne rajta pár turista és megállna pl. Almamelléken egyet kisvasutazni már az mekkora pénz lenne).

Nagyon jó volna, ha valamilyen hivatalos szerv, önkormányzat, civilek felfigyelnének a még felelhető és amúgy még a viszonylag jó állapotban fennmaradt vasúttörténeti emlékeinkre, amik e vonal mellett még megtalálhatóak.

 kszv001.jpg

A Kaposgyarmat-Hajmás-i állomáskezelő
költöztetése (1969)
 

kszv002.jpg

A Kaposgyarmat-Hajmás-i állomáskezelő
költöztetése (1969)
 

kszv003.jpg

Pályamunkások Kaposgyarmat és
Hajmás között (1924)
 

kszv004.jpg

Molnár Ferenc pályamesterei szakasza valahol
Kaposvár és Gálosfa között (1914)
 

kszv005.jpg

Molnár Ferenc pályamesterei szakasza 
Kaposgyarmat-Hajmás között (1914)

 kszv006.jpg

275 122. pszú gőzmozdony indul
személyvonatával Bőszénfáról a
hetvenes években

kszv007.jpg

50 Km-es Tanulói Havijegy

 

(c) fotók: Hencz Balázs, Pokorny Bence, Verebélÿ László Vasúttörténeti Egyesület Gyűjteményéből