Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 

Sonline.hu 2008. december 27

Felháborító! Kizárták az utasokat a váróteremből

  

"Ön szerint fontos-e az elhagyott vasúti épületek megmentése és megóvása?" szavazásunk 2009.08.31-én véget ért, amely igen tanúságos eredménnyel zárult az illetékes döntéshozók számára Egyesületünk szerint!


Az eredmény a következő lett:

Kép

Kép

79 Igen és 3 Nem szavazat született ahogy az ábrákon látszik.


Köszönjük mindenkinek, hogy kinyilvánította  a véleményét ebben a fontos kérdésben!

 
Célunk jelen írásunkkal, hogy felhívjuk a figyelmet Somogyország és a más megyékben található vasúti megállóhelyekre és állomásokra, melyek jobb sorsra érdemesek. Sajnos a vasúttársaság szervezeti átalakulásából adódóan az elmúlt években több kis megálló és állomás területén bontottak el vasúti épületeket és sajnos már több olyan is található a somogyi sínek mellett, melyek elég rossz képpel fogadják az utazókat, pedig valamikor a települések arculata, kapuja is volt egy-egy hangulatos vasútállomás. Napjainkban a sorsukra hagyott épületek egy kísértetszállóra hasonlítanak, kitört ablakokkal, megrongált, kifeszített ajtókkal, omladozó, málló, vagy éppen összefirkált falakkal. Mindannyiunk érdeke volna, ha a múlt vasúttechnikai értékeit és történeti emlékeit nem hagynánk veszendőbe menni. Sajnos a magyar honban nem divat az értékmentés és a múlt becsületes megőrzése és ez államvasutunkra is kihat, hiszen a vasút is a pénzügyi érdekekhez ragaszkodik és ami nem hoz kellő anyagi hasznot és érdeket, azok elveszhetnek. Több olyan állomás és megállóhely is van a régióban, amelyek funkcióváltással, bővítéssel tovább üzemeltethetőek, illetve megőrizhetőek lennének, de ehhez a vasúttársaságnak mindenképp át kellene gondolnia a problémakört és mindenképp nyitnia kéne a helyi önkormányzatok, civil szervezetek felé. Környékünkön több kis megálló, állomás küzd a fennmaradásért az enyészettel szemben, mint például Felsőmocsolád, Nagyberki, Kaposfő, Ötvöskónyi, Várda, Somogyjád és még sok tucat másik. A lista végtelen, az idő véges az épületek számára. A lehetséges gyors intézkedések egyre sürgetőbbek volnának, hiszen a teljes pusztulás ott van minden egyes épület felett.

Egyesületünk, a Verebélÿ László Vasúttörténeti Egyesület más civil szervezetekkel és a vasút iránt érdeklődő emberekkel, önkormányzatokkal szeretné, ha valami pozitív változás következne be a vasúti állomások, megállóhelyek életében, hogy ezen létesítmények valóban az utasbarátság elvét felsorakoztatva tiszta, barátságos környezettel és megfelelő arculattal fogadnák a vasúton utazó közönséget. Az épületeket a bezárás és elhanyagolás helyett többfunkcióssá kellene tenni és a közös kezelés, üzemeltetés jegyében hosszútávon megőrizni őket. Az üresen álló épületek, polgárőr-iroda, helyi közösségi ház, helytörténeti kiállítás, turistaszálló, lakóház és még sorolhatnánk a kulturális, vagyonbiztonsági vagy épp a szociális szakterületek sokaságát, lehetőségét- volnának hasznosíthatóak.
Egy szó mint száz: Az értékmentés becsülendő, a múlt értékeinek védelme közös cél, hogy gyermekeink, unokáink is gyönyörködhessenek bennük.


Katt ide: Régi újságcikkek a Somogyi Hírlapból állomás témában 1.rész PDF

 

Katt ide: Régi újságcikkek a Somogyi Hírlapból állomás témában 2.rész PDF

 

Kép

Felsőmocsolád állomás épülete, amely idén 2009.-ben 115 éves

 

Felsőmocsolád állomás (35.számú MÁV vonal) A valamikor szebb napokat látott állomás épülete egyidős a Kaposvár-Siófok vasútvonallal, mert Mocsolád épületét a Kaposvár-Mocsoládi Helyiérdekű Vasutak építette. A vonal első 26 km-es szakaszát 1894 tavaszán kezdték építeni. Átadása nagy ünneplések közepette 1894. augusztus 22-én történt meg. Idézet a Somogy újságból (1894. augusztus 26.):"…és Mernye felé, hol különösen nagy közönség fogadta éljenzések és virágkoszorúkkal a vonatot; az értelmiség, sőt még a szép hölgyekből is sokan…" Beszédet Melhard Gyula plébános mondott. Napi két pár vegyesvonat (személy és áru szállítás) közlekedett, I., II. és III.osztályú személykocsikkal. A vonatok sebessége 45 km/h volt.
Mocsolád valamikor fontos vasúti csomópont volt, ezért is volna fontos a többszintű épület megmentése és méltó megőrzése. Az állomás három vágányos, bár a jelenben csak egy vágányt használnak a vonatok.

Kép 

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

 

 Folytatásért katt ide!