Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Jegyzet: Utazás a Semmeringen...

Egyesületünk néhány lelkes megszállott vasútszerető tagja 2010. augusztus 23-24-én autós és vonatos túrán vett részt.
Az utazás célja Sopron vasútállomás megtekintése mellett a világörökség részét képző Semmering vasút beutazása volt Ausztriában. A külhoni program mellett ellátogattunk hazai földön Szombathelyre, Csömödérre és Kisrákosra is.
A kirándulás előtt több egyeztetést folytattunk a GYSEV Zrt., MÁV Zrt, valamint a Mürzzuschlagban található Südbahn múzeum munkatársaival.   Mindenki akikkel egyeztetéseket folytattunk készségesen álltak rendelkezésünkre, melyet ezen élménybeszámoló keretében is külön köszönünk!


Első Nap (2010.08.23):
Ezen napon reggel hét órakor találkozott össze a négy főből álló lelkes vállalkozó szellemű csapat, majd ezt követően elindultunk személygépkocsival a hűség városába Sopronba.
Útközben megálltunk a Sümegi vár tövében néhány  fotó és egy rövid technikai szünet idejére

Kép

A Sümegi vár

 

Sopronba délelőtt 11 órakor érkeztünk meg. Autónkat a vasútállomás előtti parkolóban hagytuk. A vasútállomáson felkerestük az állomásfőnök urat, akitől engedélyt kértünk az állomás utasok számára megnyitott területén fényképfelvételek készítésére. Ezt megelőzően egyeztettünk Szabó Zoltán kabinetvezető úrral is, aki tájékoztatta csapatunkat arról, hogy vasútüzemi területeken külön írásos vezérigazgatói engedély birtokában lehet tartózkodni. Mivel erre az idő rövidsége miatt nem volt lehetőség, így tiszteletben tartva a kabinetvezető úr kérését, hogy csak utasok számára megnyitott területeken maradjunk készültek a szebbnél szebb fényképek a szépen karbantartott járművekről. Sajnos a tervezett vontatási telep látogatás elmaradt az idő rövidsége és a fentiekben körülírt okok miatt, viszont az állomás hetedik vágányáról azon terülten álló járművekből is tudtunk pár használható beállítást találni.

Kép

Kép

Járművek Sopron vontatási telephelyén

 

A fotózás befejezését követően csapatunk felszállt a hetedik vágányról induló R7734 számú vonatra, amely Wr.Neustadt Hbf. állomásig közlekedett. A vonat szerelvénye egy darab a GYSEV Zrt. állományába tartozó 5047 502-9 pályaszámú szoló motorkocsiból állt. Ezt a típusú motorkocsit a Jenbacher Werke cég gyártotta 1995-ben, melyből kettő példány szolgál a Soproni székhelyű vasúttársaságnál. A típus további műszaki adati itt olvashatók.
A GYSEV Zrt.-nél számos típusú mozdony és kocsi megtalálható, melyekről bővebben itt tehet tájékozódni.

Kép

5047 típusú motorkocsi

 

Sopron állomást elhagyva nagyra nyitottuk a szemünket és csodáltuk a szép osztrák tájat a motorkocsi egyik előnyös tulajdonságának köszönhetően a lehúzhatós ablakoknak. Már a felszálláskor felfedeztük, hogy ezen motorkocsikon nincs jegyvizsgáló és hogy a menetjegyek megváltására menetjegykiadó automata van felszerelve. A vonat és a járat másik érdekessége, hogy az utasok leszállási szándékának jelzésére leszállás jelzők állnak rendelkezésre. A vonat azokon a megállóhelyeken és állomásokon nem áll meg, ahol nincs fel, vagy leszálló, hanem 15 km/h sebességgel áthalad. Az állomások nevét a mozdonyvezető mondja be.
Mindezekből következik, hogy a feltételes megállás, az utasközpontúság és a gazdaságos üzem valamennyi feltétele rendelkezésre áll sogóréknál. Az utasok ezen szolgáltató központúság iránti természetes elégedettségét nézve bizony elgondolkodtunk azon, hogy vajon a MÁV-Start Zrt. által üzemeltettet mellékvonali vonaton mikor lesz ilyen költséghatékony és tájékoztató jellegű utazási lehetőség. Azon is elgondolkodtunk, hogy vajon a MÁV Zrt. vonalain, beleértve a mellékvonalakat is mikor lesznek olyan jó pályaállapotok és infrastrukturális lehetőségek mint az ÖBB vonalain, ahol a mellékvonalak zömén is kizárólag központi forgalomirányítás mellett kerülik egymást a vonatszerelvények.
A nagy gondolkodások közben vonatunk meg is érkezett
Wr.Neustadt Hbf. állomására.

Kép

Kép

Osztrák síneken...

Kép

A motorkocsin elhelyezett menetjegykiadó automata üzem közben

 

Wr.Neustadt Hbf.állomására 12 óra 53 perckor érkeztünk meg, majd egy rövid peronos és aluljárós sétát követően szálltunk át a fontos vasúti csomópont harmadik vágányáról induló R2325 számú vonatra. Ezen szerelvény egy úgynevezett elővárosi vonategység volt, amely mozdonyból, betét és vezérlőkocsiból állt. A szerelvény a már németországi kirándulásunk során megismert emeletes építésű volt.

Kép

 A már hazánkban is ismert Taurus mozdony ÖBB ruhában

Kép

Emeletes kocsi

 

Az emeletes vonattal Payerbach állomásig utaztunk. A vonat nem volt túl kihasznált, alig páran utaztak az egész szerelvényben, mindössze 20-30-an. Ezt látva újabb gondolatok kavarogtak a fejünkben, mint például Ausztriában miért is éri meg üzemeltetni a szolgáltatást kevés kihasználtság mellett is? Hazánkban már biztos rég megszűnt volna ez a járat is...
A vonat ablakán át kitekingelődve ezen a szakaszon is több meglepő dolog akadt, mint például az, hogy a nagyobb állomásokon az utasok rendelkezésére kölcsönözhető kerékpárok állnak rendelkezésre.

Kép

Kerékpárkölcsönző

 

Payerbach állomásán átszálltunk egy másik vonatra, méghozzá a R2957 számúra, mellyel Mürzzuschlag-ig utaztunk.

 

Folytatjuk...