Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Jegyzet: Utazás Horvátország Vasútján

2008. szeptember 9-én a kaposvári mozdonyvezetők által szervezett kiránduláson vettünk részt, melynek fő úti célja Horvátország fővárosa Zágráb volt. A kiránduláson nagyon sokan vettünk részt, a csapat zöme vasutas volt, de voltak kívülálló vasútbarátok is. Társaságunk Kaposvárról a reggel 7.22-kor induló, Nagykanizsára menő személyvonattal utazott Gyékényes állomásig.

Kép

Gyékényes állomás felvételi épülete a vágányok felől nézve.

Kép

Gyékényes állomás forgalmi épülete a vágányok felől.

Gyékényes állomásra vonatunk a 8220-as személyvonat 9.06-kor a menetrend szerint érkezett meg.
Gyékényesen volt egy kis időnk, így a reggeli kávé és sörök elfogyasztása után készült néhány fényképfelvétel az állomásról és az akkor épp ott pihenő  remotorizált nagydácsiáról, az érkezett Pécs-Nagykanizsa személyvonatról, és a vonatok villamos fűtését szolgáló Ward-Leonard rendszerű forgó áramátalakítós villamos mozdonyról.

Kép

Remot nagydácsia pihenőben.

Kép

A Pécsről érkezett személyvonat vezérlőkocsija.

Kép

Villamos fűtőmozdony VF-20.
 

A villamos fűtőmozdony háta mögötti füves területen találtunk egy érdekes vonatalkatrészekből épült játszóteret, valamint az állomásépülete mögött egy kiállított és megőrzött  műemlék gőzmozdonyt is.

Kép

Az érdekes játszótér.

Kép

375 1517 pszú. kiállított gőzmozdony.

 

Gyékényes állomásról Zágrábba az IC201 Kvarner InterCity vonattal utaztunk tovább. A vonatot a Horvát Államvasutak (Hz) 1141 217-es számú mozdonya továbbította. Ez a mozdony kényesre egy tehervonattal érkezett meg, majd lejárt a teherszerelvényről, félre állt, majd megvárta a Nagykanizsa felől érkezett Intercity vonatunkat, hogy aztán elfoglalja helyét a személykocsik elején. Gyékényesen az indulás előtt  került sor a személyi igazolványok és útlevelek ellenőrzésére.

Kép

 A Horvát Államvasutak nagy teljesítményű villamos mozdonya.

 

A Kvarner Intercity vonat Gyékényes állomásról 10.30-kor indult el, az első nagyobb állomás Koprivnica volt, melyet épp felújítanak. A horvát táj egyébként hazánkhoz hasonlítható, bár amerre jártunk mindenütt rendezett kép fogadott minket, tiszta állomásokkal és megállókkal. A horvát vasút a mi hazai vasutunkra hasonlít, hiszen az utazás során itt sem ment vonatunk 80-100-120 km/h-ás sebességnél gyorsabban.

Kép

KOPRIVNICA  (Kapronca) állomás épülete.

 

Zágrába a  Kvarner Intercity vonat 12.24-kor érkezett meg. A vonatról történt leszállást követően csodáltuk meg az 1892-ben épült Zágrábi főpályaudvart.  A csodálatos és impozáns épületet a kaposvári állomásépülethez hasonlóan Pfaff Ferenc tervezte. Az épület 186,5 méter hosszú, és az épület részét képző peron egy fedett és két nyitott résszel a déli oldal teljes hosszában húzódik végig. Az állomás megépülésétől napjainkig folyamatosan bővült és fejlődött. A villamos vontatás a pályaudvar életében 1969-ben következett be, a Zágráb-Koprivnica (Kaproca)-Gyékényes vasútvonalat 1981-ben villamosították.

Kép

Indulásra vár az 1 141 377-es gép által továbbított
személyvonat Zágrában.


Zágráb állomása 37 vágányos, melyből 9 vágányt használnak (5 átmenő és 4 csonka vágány) a személyszállító vonatok, a többi 28 vágányon kocsitárolás és a személykocsik tisztítása és előfűtése történik. A nagyforgalmú pályaudvaron naponta 185 érkező vonat halad át és 177 indul.
Az állomás épülete mellett található még egy 1894-ben gyártott, kiállított gőzmozdony is, melynek száma 125-052 (a mozdony  a MÁV 326. sorozatú mozdonyának megfelelője).

Kép

A pályaudvar  keleti oldalán kiállított gőzmozdony (125-052).

 

A főpályaudvar szomszédságában található a Hz Holding egyik  vasúti mozdonyszolgálati telephelye is. A telephelyen több érdekes vonat is látható, valamennyi fő típus megtekinthető itt a Horvát Államvasutak mozdonyaiból és motorvonataiból.

Kép

A zágrábi mozdonyszolgálati telephely.

 

Az állomás épületét elhagyva találjuk meg az épület előtti térről induló  városi villamosokat, melyek elég sűrűn 1-2 percenként követik egymást. Volt alkalmunk sok szépen festett városi járművet látni, illetve fotózni is.

Kép

Kép

Kép

Zágrábi villamosok.

 

Folytatásért katt ide:
II.rész